SEO-tekster: 9 tips til at skrive søgeoptimerede tekster, der virker

For mange år tilbage var SEO-tekster indhold uden særlig relevans, som udelukkende var optimeret til Google. I dag er SEO-tekster langt mere avancerede, da Googles algoritme er blevet forfinet gennem årene. Derfor handler SEO-tekster ikke udelukkende om, at du skal bruge de rigtige søgeord. Bliv klogere på, hvordan du skriver SEO-tekster, der rent faktisk virker.


Kategori:

Sidst opdateret:

23/09/2021

Hvad er SEO-tekster?

Før du læser nedenstående guide, er det vigtigt, at du ved, hvad begrebet ‘SEO-tekster’ dækker over. SEO-tekster er tekster, der er optimeret til at opnå gode placeringer på specifikke søgeord, der har et vist antal månedlige søgninger i Google.

Denne tekst er eksempelvis optimeret efter søgeordet ‘SEO-tekster’. Du læser formentlig med her, fordi du vil blive klogere på, hvordan du skriver SEO-tekster – og det får du svar på lidt længere nede i denne artikel.

Denne tekst er udarbejdet med henblik på at dukke op i Google, når du søger efter ‘SEO-tekster’. Her er gjort brug af en række forskellige kneb, der gør, at teksten både besvarer din intention med søgningen, samtidig med at den imødekommer Googles algoritme.

Sådan skriver du SEO-tekster, der virker

Begrebet ‘SEO-tekster’ har i mange år været udskældt, og det har der historisk set været en god grund til. Før i tiden, da Google var en smule mere primitiv, end den er i dag, var begrebet forbundet med tomt indhold med overdrevet fokus på keyword-stuffing – altså, at søgeordet indgår i teksten mange gange uden nogen egentlig relevans.

Heldigvis er det ikke sådan i dag, da Googles algoritme er blevet finpudset over en årrække. Google er langt bedre til at forstå søgeintention, brugeradfærd og alle de andre parametre, der siger noget om kvaliteten af en tekst.

Derfor kommer du ikke langt med SEO-tekster, der ikke er udarbejdet med en specifik målgruppe i tankerne. Du skal først og fremmest skrive til læseren, men du bør samtidig have Googles algoritme i tankerne, så du er sikker på, at din tekst bliver indekseret på de rigtige søgeord.

Lyder det forvirrende? Det er det faktisk ikke, når først man lærer teknikkerne at kende. Herunder har vi samlet 9 konkrete råd, som du bør følge, når du skriver SEO-tekster, uanset om det er produktbeskrivelser, kategoritekster, blogindlæg eller en hvilken som helst anden tekst.

Griber du arbejdet med dine SEO-tekster korrekt an, kan du høste frugterne af det i mange år fremadrettet. Gode SEO-tekster sikrer dig masser af organisk trafik, og de fører samtidig konverteringer med sig, da de opfordrer læseren til handling.

Har du brug for hjælp til SEO-tekster? Så er du altid velkommen til at kontakte os.

#1: SEO-tekster skal tage udgangspunkt i en søgeordsanalyse

Som navnet antyder, er det vigtigt, at du tager udgangspunkt i en søgeordsanalyse, når du udarbejder din SEO-tekst. Du må aldrig basere dit arbejde på gætterier og mavefornemmelse, da det i de fleste tilfælde vil betyde, at dine SEO-tekster ikke har en effekt.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du udarbejder en søgeordsanalyse, har vi udarbejdet en trin-for-trin-guide til søgeordsanalyser, som du finder her. Formålet med søgeordsanalysen er at kortlægge de ord og udtryk, som din målgruppe bruger, når de søger efter produkter eller ydelser, der relaterer sig til din virksomhed.

Din SEO-tekst kommer aldrig til at opnå gode placeringer i Google, hvis du ikke baserer den på konkrete data. Du behøver ikke at udarbejde en hæderkronet søgeordsanalyse, før du skriver en SEO-tekst, men det er vigtigt, at du optimerer din tekst efter ét primært søgeord og nogle supplerende søgeord, som understøtter det overordnede søgeord.

Søgeordsanalysen er en lige så stor del af dine SEO-tekster som selve indholdet. Hvis ikke du optimerer din SEO-tekst efter relevante søgeord, vil den ikke have nogen effekt i Google – og det betyder, at du går glip af værdifuld trafik, som kan bidrage til vækst i din virksomhed.

#2: Forstå brugerens intentionen med søgningen

Når du skriver dine SEO-tekster, er det vigtigt, at du ikke bare optimerer dem efter det konkrete søgeord. Du skal også sørge for, at de imødekommer den intention, der ligger bag søgningen, hvis du vil sikre dig, at den performer i Google.

Søgeintentionen dækker over det motiv, der ligger til grund for søgningen. Det kan eksempelvis være, at en person søger efter viden omkring et emne. Hvis det er tilfældet, nytter det ikke noget, at vedkommende lander på en salgsside, da det ikke er relevant i forhold til søgeintentionen.

Det kan blive en smule indviklet, hvis du ikke har en grundlæggende baggrundsviden indenfor søgemaskineoptimering. Lad os derfor tage et eksempel på, hvordan du finder frem til intentionen bag en søgning.

Herunder ser du et en oversigt over de 10 første resultater, når en bruger søger efter ‘SEO’ i Google. Som du kan se, er alle søgeresultaterne udformet som en guide. Det betyder, at Google har vurderet, at intentionen bag søgningen ‘SEO’ er at finde information om SEO – og altså ikke til at købe en SEO-ydelse.

Forstå intentionen bag søgningen, før du går i gang med dine SEO-tekster.
Forstå intentionen bag søgningen, før du går i gang med dine SEO-tekster.

Det betyder, at du formentlig vil spilde dine kræfter, hvis du udarbejder en salgsside, der ikke indeholder en guide til, hvordan du udarbejder SEO. Det samme gør sig gældende med denne tekst omkring SEO-tekster. Her får du vejledning til, hvordan du selv skriver dine SEO-tekster – og det er altså ikke en decideret salgstekst.

De søgninger, der er på en overordnet søgeterm som ‘SEO’, kan sagtens være relevante alligevel. Selvom den overordnede intention med søgningen ikke er at købe noget, kan du påvirke de brugere, der befinder sig i toppen af salgstragten og blot søger efter information.

Det kan være brugere, der ønsker selv at give sig i kast med SEO-arbejdet, fordi de ikke har råd til at købe en decideret ydelse. Du kan dog alligevel bruge søgningen til at markedsføre dig selv som ekspert og etablere relationer til personer, som på sigt kan blive konverteret til kunder – eksempelvis ved at få dem til at abonnere på et nyhedsbrev.

Konklusionen på dette afsnit er, at du bør sætte dig grundigt ind i, hvilken intention der er bag den søgning, du ønsker at optimere din SEO-tekst efter. Når du forstår intentionen, kan du imødekomme læserens behov. Det vil samtidig maksimere dine chancer for, at Google vil favorisere dit indhold.

#3: SEO-tekster skal bestå af gennemarbejdet indhold

Som vi kom ind på i indledningen, var det langt nemmere at arbejde med SEO-tekster før i tiden. Her kunne man nøjes med at nævne sit søgeord i teksten flere gange, da Google var langt mere primitiv dengang. Du behøvede altså ikke at overveje, hvad brugeren rent faktisk søgte, da det var underordnet i denne sammenhæng.

I dag er det langt mere væsentligt, at dine SEO-tekster rent faktisk giver værdi for læseren. Dette afsnit er derfor i forlængelse af forrige afsnit omkring søgeintention. Det er vigtigt, at du besvarer brugerens søgeintention, når du udarbejder dine SEO-tekster.

Sørg for, at dine SEO-tekster ikke bare er grammatisk korrekte og nævner dit søgeord, men at du giver læseren svar på det, vedkommende søgte. Dit indhold skal med andre ord være godt, hvis det skal konkurrere med de andre sider i søgeresultaterne.

Sørg blandt andet for:

  • at dine SEO-tekster svarer på de spørgsmål, den besøgende har.
  • er skrevet grammatisk korrekt og med et sprog, som er relevant for læseren.
  • har en letlæselig struktur med overskrifter og korte afsnit.
  • fastholder læseren, så vedkommende bliver på siden.
  • at det primære budskab serveres øverst i indholdet.
  • du bruger billeder til at gøre teksten nemmere at læse.
  • at dine søgeord implementeres naturligt i teksten.

Ovenstående er udelukkende et udsnit af nogle af de forhold, du bør være opmærksom på, når du udarbejder dine SEO-tekster. Der findes mange kneb, du kan gøre brug af, når du skriver dine tekster, hvis du vil fastholde læseren. Det kan eksempelvis betale sig at søge information om, hvordan man arbejder med storytelling, når man skriver på nettet.

Hvis du vil have en lidt mere teknisk guide til, hvordan du skriver SEO-tekster specifikt til Google, kan du give dig i kast med Googles Search Quality Rating Guidelines. Den giver en god forklaring af, hvilke faktorer Google lægger vægt på, når de analyserer dit indhold.

#4: Skriv en fængende titel og meta-beskrivelse

Det første, dine potentielle besøgende ser, når de indtaster en søgeforespørgsel i Google, er dit title tag og din meta-beskrivelse. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at optimere dem, så de virker indbydende og får brugeren til at klikke på netop dit søgeresultat.

Dette er blandt de absolut vigtigste faktorer, når du udarbejder dine SEO-tekster, da dit indhold kan være ligegyldigt, hvis ingen klikker på det i søgeresultaterne. Selvom flere studier viser, at din meta-beskrivelse ikke har nogen specifik indflydelse på dine placeringer, er der alligevel en række tommelfingerregler, du bør følge, når du udarbejder både titel og meta-beskrivelse.

Du har begrænset plads at gøre godt med, så det er vigtigt, at du rammer rigtigt. Når vi udarbejder titel og meta-beskrivelse, gør vi altid brug af samme formular:

  • Søgeord + USP + C2A
  • Eksempel: ‘SEO-tekster | Høj kvalitet til fast pris → Bestil i dag’.

Det er en god idé at nævne søgeordet som det første i din tekst, da det er relevant i forhold til sidens indhold. Samtidig sender det et signal til Google om, at din SEO-tekst er optimeret efter denne specifikke søgning, og det gør det nemmere for dem at servere relevante søgeresultater.

Du har ikke mange ord at gøre godt med, så det er vigtigt, at du er omhyggelig, når du formulerer din titel. Den skal opfordre brugeren til at klikke, samtidig med at den skal fortælle noget om, hvad brugeren kan forvente ved at klikke på din side.

Når du udarbejder din meta-beskrivelse, har du mere plads at gøre godt med. Her kan det være en fordel at fokusere på, hvordan dit produkt kan hjælpe med at opfylde den søgende behov – eksempelvis ved at besvare søgeintentionen.

Din metabeskrivelse bør altid afsluttes med en form for call to action, der opfordrer brugeren til at klikke på dit link. Hvis du arbejder med schema-markup, kan du samtidig arbejde med at få vist yderligere informationer som eksempelvis stjerner i søgeresultaterne.

#5: Længden på dine SEO-tekster er afgørende

Størrelsen er vigtig – i hvert fald når det kommer til SEO-tekster. Her er det afgørende, at dit indhold har en passende længde. Der er en direkte korrelation mellem antallet af ord på dine undersider og dine placeringer i Google.

Google tillægger simpelthen de sider, der har mest (og bedst) indhold en større værdi, end de sider, som besvarer samme søgeintention, men har kortere SEO-tekster. Det skyldes ikke mindst, at Googles algoritme primært analyserer dine undersiders relevans ud fra indholdet – og jo mere indhold, desto større mulighed for at påvirke Google.

Hvis du gerne vil ranke på søgeord med en høj søgevolumen, kommer du ikke langt, hvis dit indhold er kort eller ligegyldigt. Som tommelfingerregel, skal dit indhold minimum være 600 ord, men det er altid en god idé at se på konkurrenterne.

Hvor lange er de SEO-tekster, der ligger i toppen af Google på den søgeforespørgsel, du ønsker at optimere din tekst efter? Tag gennemsnittet af de tre første resultater og brug det som guideline. Dit indhold bør være mindst lige så langt som det indhold, der ranker bedst på de søgninger, du optimerer efter.

Når der er sagt, er det vigtigt, at dine SEO-tekster ikke bare er fyldt med ligegyldigt fyld. Igen det vigtigt, at du udarbejder dine SEO-tekster til læseren først og fremmest. Sørg for at gå i dybden med emnerne, så du ikke bare behandler dem overfladisk. Google favoriserer det bedste indhold, og desto mere du kan gå i dybden med et emne, des bedre.

#6: Sørg for at implementere søgeordene i dine SEO-tekster

Selvom SEO-tekster i dag er markant anderledes end for blot få år tilbage, er det stadig vigtigt, at du sørger for at implementere dine søgeord i teksten. Det er trods alt stadig primært teksten, som Google analyserer, når de vurderer, hvor din side skal placeres i søgeresultaterne.

Der findes ingen generelle retningslinjer for, hvor ofte du skal nævne dit søgeord i dine SEO-tekster. Alligevel findes der en række værktøjer, som du kan bruge til at måle, om dit søgeord fremgår nok gange – eksempelvis Rank Math, der er et gratis WordPress-plugin.

Rank Math anbefaler, at søgeordet udfør 1-2% af din tekst. Det betyder altså, at du skal nævne søgeordet én gang for hver hundrede ord. Det er umuligt at sige, om det passer i forhold til de søgeord, du optimerer dine SEO-tekster efter, men som tommelfingerregel kan det være udemærket at have i baghovedet.

Der sker altså ikke noget ved at nævne dit søgeord mange gange, men sørg for, at det er så naturligt som muligt. Hvis du forsøger at optimere dine SEO-tekster efter et long tail keyword – altså, en søgefrase bestående af flere ord – kan det være vanskeligt at få det til at se naturligt ud.

Her kan det være, at du er nødt til at sluge nogle kameler, hvis du er opsat på, at din tekst skal være grammatisk korrekt. Hvis det er tilfældet, bør du være kreativ, når du indsætter søgeordene – og ellers kan du forsøge at kringle den ved at omformulere søgefraserne. I mange tilfælde forstår Google indholdet alligevel.

#7: Brug interne og eksterne links i dine SEO-tekster

Interne links er et begreb, der – som navnet antyder – dækker over, når du linker til andre steder på din hjemmeside. Foruden at være en hjælp for læseren, er det ligeledes noget, Google elsker. Google analyserer blandt andet din hjemmeside ved at crawle interne links.

Google kigger blandt andet de ankertekster, du har angivet for dine interne links. Selvom du måske har hørt, at du ikke må optimere dine ankertekster for meget i arbejdet med linkbuilding, så gælder det ikke interne links.

Når du arbejder med interne links, er det vigtigt, at du anvender de søgeord, du gerne vil ranke på, som ankertekst. Det er med til at give Google en idé om, hvilke søgeforespørgsler du har optimeret dine undersider efter – og det er ikke noget, der bliver straffet, medmindre du gør det med hovedet under armen.

Samtidig er antallet af interne links med til at fordele styrken af de enkelte undersider på din hjemmeside. De sider med flest interne links, der peger ind på sig, er dem, Google anser for værende vigtigst. Du kan derfor bruge interne links til at øge værdien af den enkelte side.

Du kan samtidig bruger eksterne links – altså links, der sender den besøgende til andre sider udenfor dit website – til at skabe relevans. Hvis du linker til andre sider, vil Google analysere indholdet af de eksterne sider for at vurdere, om de er relevante. Hvis der er en indholdsmæssig korrelation, vil det i de fleste tilfælde være en god ting, såfremt siden er af høj kvalitet.

#8: Sørg for at bruge billeder og medier i dit indhold

Når du implementerer dine SEO-tekster på din hjemmeside, er det vigtigt, at du sørger for at også at bruge billeder og andre medier såsom videoer. Ikke alene gør det teksten nemmere at læse, når du bruger billeder – det er også med til at fortælle Google, hvad din side omhandler, hvis du sørger for at optimere billederne ordentligt.

Det er vigtigt, at du anvender søgeordet, når du optimerer dine billeder. Det er eksempelvis en god idé at anvende dem, når du angiver filnavn, titlen på billedet samt alt-tekst og caption. Det hele er med til at give Google en indikation af, hvad din side omhandler.

Når du bruger video på din hjemmeside, fastholder du brugeren, hvis vedkommende ser videoen. Det sender et vigtigt signal til Google om, at din side er noget værd, når den besøgende ikke bare forlader den igen efter et par sekunder.

Du bør derfor optimere dit indhold på at øge brugerens engagement og tid på din side. Sørg for, at der fastholder brugeren på din side. Jo længere tid, den besøgende er på dine undersider, desto højere placeringer vil du opleve, da det sender et signal til Google om, at din hjemmeside er relevant for den besøgende.

#9: Sådan opbygger du din SEO-tekst

Når du læser det her, har du en god fornemmelse for, hvilke faktorer Google lægger vægt på, når de analyserer din hjemmeside og dine SEO-tekster. Hvis du er nået så langt, kan du klappe dig selv på skulderen – du er snart en sand mester i at skrive SEO-tekster.

Du mangler kun en introduktion til, hvordan du rent faktisk strukturerer din SEO-tekst, så den er optimeret til Google. Her er der nogle helt klare retningslinjer, som afviger en smule fra måden, man generelt strukturerer tekster på.

Herunder finder du en skabelon, som du kan benytte dig af, når du skal opstille dine SEO-tekster. Sørg for at bruge alle de råd, du tidligere i denne artikel er blevet introduceret til, når du udarbejder dine SEO-tekster – og brug denne skabelon til at opsætte dem korrekt.

1: Overskrift (H1)

Din SEO-tekst skal starte med en overskrift, der er formateret som H1. Dette angives ved hjælp af HTML på følgende måde:

<h1>Overskriften på din SEO-tekst</h1>

Sørg for inkludere det primære søgeord, samtidig med at du vækker læserens interesse og beskriver det, vedkommende får ud af at læse teksten.

2: Indledning

Din indledning har en stor betydning for, om dine læsere bliver hængende. Sørg for at implementere dit primære søgeord i den første sætning, så Google forstår, at det er det, din SEO-tekst handler om. Det sender samtidig et signal til den besøgende om, at de er havnet det rigtige sted.

Herudover skal du formå at gøre indledningen så interessant, at læseren har lyst til at læse videre. Brug omkring 50-100 ord på at beskrive, hvad læseren kan få ud af at fortsætte med at læse din SEO-tekst.

3: Underoverskrifter (H2)

Dine underoverskrifter er med til at bryde din tekst op, så læseren ikke bare får det hele serveret i én lang køre. Det er en god idé at implementere dine søgeord i dine underoverskrifter også, men sørg for, at det virker naturligt.

Brug underoverskrifterne til at fortælle noget om, hvad brugeren kan forvente af det kommende afsnit. Det gør det samtidig nemmere for brugeren at springe noget over, hvis det ikke er relevant for brugerens intention med besøget.

4: Brødtekst

Brødteksten er her, du skriver alt dit indhold. Sørg for at benytte dig af de råd, du har fået i denne artikel, når du udarbejder indholdet. Brug korte afsnit, så det virker mere overskueligt for læseren – og sørg for at besvare alle de spørgsmål, som brugeren har.

Husk at undersøge, hvor mange antal ord topplaceringerne i Google har. Det er vigtigt, at dit indhold er gennemarbejdet og fylder nogenlunde det samme (og gerne mere) end de øvrige resultater, der ligger i toppen på den søgning, du ønsker at ramme.

5: Afslutning

Afslutningen på din SEO-tekst er lige så relevant som indledningen. Ofte vil de personer, der bare skimmer din tekst, gå direkte til afslutningen – og hvis ikke, den besvarer søgeintentionen, kan du gå glip af potentielle kunder.

Brug afslutningen til at opsummere de vigtigste pointer fra din SEO-tekst. Det kan være en god idé at bruge bulletpoints til at vise de mest relevante pointer. Sørg for, at afslutningen ikke bliver for lang og afslut gerne med en form for C2A, som opfordrer den besøgende til at foretage en handling.

Er du klar til at give dig i kast med dine SEO-tekster?

Hvis du er kommet igennem hele denne guide til SEO-tekster? Godt arbejde! Hvis du kun skimmede den og sprang direkte til afslutningen, så får du her en opsummering af, hvordan du griber arbejdet an:

  1. Udarbejd en søgeordsanalyse, som dine SEO-tekster kan udarbejdes efter.
  2. Besvar brugerens intention med søgningen.
  3. Sørg for, at dit indhold er af høj kvalitet.
  4. Optimér din titel og meta-beskrivelse.
  5. Hellere for meget end for lidt indhold.
  6. Implementér dine søgeord i SEO-teksten.
  7. Arbejd med interne og eksterne links.
  8. Brug billeder og video på dine undersider.
  9. Sørg for, at teksten er letlæselig.

Virker det for overvældende at gå i gang med at udarbejde dine SEO-tekster på egen hånd, er du altid velkommen til at kontakte os. Du kan sende en mail til kontakt@onlinetekster.dk – så tager vi en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skrive SEO-tekster, der øger dine placeringer i Google.