Guide: Sådan laver du en søgeordsanalyse (trin-for-trin-guide)

En søgeordsanalyse er essentiel, når du arbejder med content marketing – uanset, om du ønsker at drive trafik via Googles organiske søgeresultater eller gennem annoncering. Søgeordsanalysen giver dig værdifuld indsigt i, hvilke søgetermer dine potentielle kunder anvender, når de leder efter du produkter eller ydelser, din virksomhed tilbyder.


Kategori:

Sidst opdateret:

23/09/2021

Søgeordsanalysen giver dig viden om, hvilken søgeadfærd og -hensigt der ligger til grund for søgningen. Det er værdifuld viden, da det gør dig i stand til at målrette dine landingssider til at imødekomme intentionen med søgningen.

Af samme årsag er en søgeordsanalyse uundværlig, hvis du ønsker at skalere din virksomhed på baggrund af din content marketing-indsats, uanset om der er tale om organisk søgemaskineoptimering, paid ads eller en kombination af flere forskellige kilder til at drive trafik gennem online markedsføring.

Hvis du ikke udarbejder en søgeordsanalyse, risikerer du at gå glip af trafik og omsætning. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis du baserer dit arbejde med content marketing på intuitioner, da du i de fleste tilfælde vil få minimal værdi ud af den, selvom du bruger de samme kræfter på at udarbejde content.

Der findes ingen opskrift på, hvordan en søgeordsanalyse skal udarbejdes, hvorfor det i mange tilfælde handler om at kende de rigtige værktøjer og være klar over, hvordan du analyserer den data, de giver dig.

Hvis du selv vil give dig i kast med at udarbejde en søgeordsanalyse, følger her en trin-for-trin-guide, som du kan følge. Nedenstående guide er en oversigt over den måde, vi selv arbejder med søgeordsanalyser på.

#1: Værktøjer til søgeordsanalyse

Der findes mange forskellige værktøjer, du kan bruge til at foretage din søgeordsanalyse. Nogle af dem koster penge, mens andre er gratis. Nogle værktøjer til søgeordsanalyse er bedre end andre, men i sidste ende handler det om, hvilket værktøj du føler dig mest tryg ved.

Hvis du har et sparsomt budget, kan du sagtens anvende et gratis værktøj, men du får som regel mere ud af at vælge et premium værktøj, når du skal foretage din søgeordsanalyse, da de giver et større indblik i alt fra søgeord, volumen og søgeadfærd.

Premium værktøjer til søgeordsanalyse:

Gratis værktøjer til søgeordsanalyse:

  • Google Analytics
  • Keyword Planner
  • Keywordtool
  • Tinysuggest

Du kan finde gratis udgaver af flere af de betalte værktøjer til søgeordsanalyse – eksempelvis Semrush og Ubersuggest – men de er i de fleste tilfælde meget sparsomme, hvorfor du får mere ud af at oprette et abonnement eller vælge en af de gratis løsninger.

Ahrefs er det værktøj, vi personligt bruger til søgeordsanalyse, da det er det mest omfattende og akkurate. Den billigste pakke koster 99 dollar om måneden, men du har mulighed for at prøve det gratis i en periode på 7 dage.

#2: Sådan finder du de relevante søgeord

Formålet med din søgeordsanalyse er at finde de søgeord, som relaterer sig til dit produkt eller ydelse. Søgeordene tager derfor afsæt i noget konkret, som har en direkte relation til de landingssider eller produkter, du skal optimere på din hjemmeside eller webshop.

Sælger du eksempelvis cykler, og ønsker du at finde søgeord til en kategoriside omkring herrecykler, bør dit udgangspunkt for søgeordsanalysen være ‘herrecykler’. Det er det, der kaldes for ‘parent keyword’, og er altså det overordnede søgeord, vi ønsker at finde supplerende søgeord til.

Så langt, så godt. Nu kan vi gå i gang med at finde søgeord, der relaterer sig til herrecykler. Der findes mange værktøjer, du kan basere de næste trin i din søgeordsanalyse på, men personligt anvender vi værktøjet Ahrefs’ funktion ‘Keyword Explorer’.

Det giver os mulighed for at finde en lang række søgeord, der alle relaterer sig til ‘herrecykler’, og det er et godt grundlag for at fortsætte søgeordsanalysen, omend det kræver et betalt abonnement.

Hvis du ikke ønsker at bruge et premium værktøj, kan du i stedet anvende Googles Keyword Planner, som dog kræver, at du har en aktiv Google Ads-kampagne. Alternativt er Ubersuggest et godt alternativ, da det er væsentligt billigere end Ahrefs.

#1: Start med at indtaste dit ‘parent keyword’

Det første, du skal gøre, er at gå til ‘Keyword Explorer’ i Ahrefs. I dette tilfælde er det ‘herrecykler’, vi ønsker at finde relaterede søgeord til. Start med at vælge den søgemaskine, du ønsker at indhente data fra – i dette tilfælde vil det formentlig være Google, da det er den mest populære søgemaskine i Danmark.

Sådan analyserer du søgeord i Ahrefs.
Sådan analyserer du søgeord i Ahrefs.

Når du har indtastet ‘herrecykler’, får du en lang række værdifulde informationer. I toppen af siden finder du fire bokse, som alle har relevant information på det specifikke søgeord, du har indtastet. Her kan du blandt andet se, hvor vanskeligt det vil være at ranke på det specifikke søgeord, ligesom du kan se, hvor mange kliks du kan forvente at få samt en lang række andre informationer.

Alle informationerne er relevante i forbindelse med din søgeordsanalyse, men i den indledende fase handler det om at finde flere søgeord, du kan basere din content marketing-strategi på.

#2: Find relaterede søgeord

Derfor navigerer vi i stedet til ‘Matching terms’, hvor vi kan se andre søgeord, der indeholder ordet ‘herrecykler’. Det er således det, der kaldes for ‘long tail keywords’ – altså, søgeord der består af mere end bare det overordnede søgeord.

Sådan finder du relaterede søgeord i din søgeordsanalyse.
Sådan finder du relaterede søgeord i din søgeordsanalyse.

Her får du mulighed for at sortere efter forskellige parametre. Hvis du vil finde søgeord, som ikke har den store konkurrence, kan det være en god idé at filtrere på det, der kaldes for ‘Keyword Difficulty’, der vurderer, hvor svært det pågældende søgeord er.

Vær opmærksom på, at Ahrefs værktøj ikke altid er det bedste til at vurdere, hvor konkurrencepræget et dansk søgeord er, da konkurrencen altid er lavere end på et engelsktalende marked. Derfor kan vil dette tilter sjældent være retvisende.

Det handler om at vælge de søgeord, som har den højeste søgevolumen og den laveste konkurrence – især hvis du ikke har arbejdet med linkbuilding på din hjemmeside eller webshop, da du i tilfælde heraf vil få sværere ved at ranke på mere konkurrenceprægede søgeord.

Du kan ligeledes sortere efter antal ord. Her får du vist et gennemsnit af det antal ord, som de sider, der i forvejen har opnået gode placeringer på de pågældende søgeord, har på deres landingssider. Det giver dig et godt indblik i, hvor meget tekst du selv skal have på de pågældende søgeord.

#3: Udarbejd en liste over relevante søgeord

Når du har indstillet dine filtre til at vise de søgeord, som har den største søgevolumen, samtidig med at der er lav konkurrence på dem, skal du udarbejde en liste over de søgeord, der er mest relevante i forhold til din forretning og dit ‘parent topic’.

Gå listen igennem og vælg de søgeord, som matcher din forretning og dit produkt. Du vil falde over søgeord, som har en høj søgevolumen, men som alligevel ikke er relevante for din forretning, hvis de eksempelvis relaterer sig til et produkt eller ydelse, du ikke fører.

Sådan strukturerer du din søgeordsanalyse i Ahrefs.
Sådan strukturerer du din søgeordsanalyse i Ahrefs.

Det nemmeste er at sætte klikke på ‘plus’-ikonet ud for søgeordet og gemme dine søgeord i en liste. Navngiv listen efter det overordnede søgeord, så du nemt kan finde frem til den. Når du har fundet alle de søgeord, der er relevante i forhold til det overordnede søgeord, kan du gå til listen.

Hvis du har en stærk hjemmeside med en solid linkprofil, er der sandsynlighed for, at du kan opnå gode placeringer på konkurrenceprægede søgeord med høj søgevolumen. Har du ikke en stærk linkprofil, skal du overveje, om det giver bedre mening at starte med mindre konkurrenceprægede søgeord, som kan generere trafik til din hjemmeside.

I bund og grund handler søgeordsanalysen om at finde de søgeord, som du har mulighed for at høste frugter af både nu og på længere sigt. Alligevel giver det mening at arbejde med de mindre konkurrenceprægede søgeord til at starte med, hvis du endnu ikke har arbejdet med at styrke din hjemmeside gennem linkbuilding.

#3: Sådan analyserer du søgeordenes potentiale

Nu har du samlet en liste over relevante søgeord, der matcher dit overordnede søgeord – og du er langt med din søgeordsanalyse. Der er dog alligevel et stykke vej endnu, da det resterende arbejde beror på at analysere søgeordenes potentiale.

Det er vigtigt, at du kortlægger søgeordenes potentiale, da det giver dig en indikation på, hvor attraktivt det er i forhold til de øvrige søgeord på din liste. Selvom søgevolumen siger en del, så er det sjældent det, der er det afgørende.

Eksempelvis er det vigtigt at vurdere, hvor ‘konverteringsparat’ søgeordet er – altså, om intentionen med søgningen er at foretage et køb, research eller noget helt andet. Tager vi et eksempel som ‘herrecykler’, er det ikke sikkert, at søgeintentionen er at foretage et køb, da det lige så godt kan være for at se, hvilke modeller der er på markedet.

En søgefrase som ‘herrecykler udsalg’ kan være mere relevant i denne sammenhæng, da det er et udtryk for, at brugeren ønsker at finde et sted, hvor vedkommende kan købe en herrecykel billigt. Det samme gør sig gældende for ‘billig herrecykel’.

Generelt skelnes der mellem følgende søgeintentioner:

  • Research: Intentionen med søgningen er at søge information – eksempelvis ‘stelstørrelse herrecykel’.
  • Konvertering: Intentionen med søgningen er at foretage et køb – eksempelvis ‘billig herrecykel’.
  • Navigation: Intentionen med søgningen er at finde en cykel på en bestemt hjemmeside – eksempelvis ‘herrecykel bilka’.
  • Geografi: Intentionen med søgningen er at finde en cykel på en bestemt lokation – eksempelvis ‘herrecykel københavn’.

De to første søgeintentioner kan være relevante i arbejdet med content marketing, mens den sidste udelukkende er relevant, hvis du har et etableret brand. Hvis du går efter salg, skal du vælge at fokusere på konverteringssøgninger, men der er masser af lavthængende frugter at plukke ved informationssøgninger også – eksempelvis hvis du ønsker at udbrede kendskabet til dit brand.

Når du kortlægger relevansen af dine søgeord, kan du tage udgangspunkt i følgende metrics:

  • Søgevolumen: Søgninger pr. måned i gennemsnit.
  • CPC: Den estimerede klikpris ved paid search.
  • Keyword difficulty: Den estimerede konkurrence på søgeordet.
  • Clicks: Antallet af klik pr. måned for søgeordet.
  • Return rate: Antallet af gange én person søger efter søgeordet igen.
  • Konkurrentens linkprofil: Hvor stærk en linkprofil har de sider, du konkurrerer med.

Der findes ikke nogen facit for, hvornår et søgeord er mere relevant end et andet, hvorfor det i høj grad er en vurderingssag. Der findes dog en række pejlemærker, du kan se efter, når du anslår søgeordets relevans.

Eksempelvis er det en god ting, hvis et søgeord har en høj søgevolumen, en konverteringsmæssig søgeintention og lav konkurrence. Herudover er det en god idé at undersøge, hvor mange indgående links dem, der ligger i toppen på de pågældende søgeord har, så du kan vurdere, om din hjemmeside er stærk nok til at opnå gode placeringer på søgeordet.

#4: Prioritering af søgeord i din søgeordsanalyse

Du er nu nået i mål med størstedelen af søgeordsanalysen, hvorfor du skal i gang med at prioritere dine søgeord. Her kan det være en god idé at udarbejde et pointsystem, som du angiver ud for det enkelte søgeord.

Hvis dit primære formål er at finde søgeord, som kan konverteres til direkte salg, bør de søgeord, hvor søgeintentionen er at foretage et køb, have den højeste score. Herudover bør du overveje, hvor stor konkurrence der er på søgeordet, så de søgeord, du kan få mest ud af, er dem, der har den højeste score.

Når det er gjort, skal du i gang med at sortere i dine søgeord. Det er her, du lægger en plan for dit SEO-arbejde. Samtidig skal du finde de søgeord, der er nært beslægtede, da den samme landingsside ofte kan optimeres efter disse.

Et eksempel kunne være ‘billig herrecykel’ og ‘herrecykel udsalg’. Din landingsside med herrecykler på udsalg vil være relevant for begge søgninger, hvorfor det i mange tilfælde giver mening at optimere den efter disse søgeord, da de er nært beslægtede.

Opdelingen af søgeord bør ligeledes tage udgangspunkt i følgende:

  • Brand: Søgeord, der har forbindelse til et brand.
  • Research: Søgeord, der anvendes i forbindelse med informationssøgning.
  • Produkt: Søgeord, der relaterer sig til et specifikt produkt eller kategori.
  • Geografi: Søgeord, der relaterer sig til et geografisk område.

Alle ovenstående kategorier har relevans for, hvordan søgeordet implementeres i din content marketing-strategi. Informationsrelaterede søgeord er ofte et fornuftigt valg til forklarende og informationsrige blogindlæg, mens produktsøgninger bør anvendes på specifikke produkter eller kategorier i eksempelvis en webshop.

Du vil opleve, at nogle søgeord kan placeres i flere kategorier. Eksempelvis kan ‘sco herrecykel’ både placeres på en kategoriside, men også på et specifikt produkt. Her skal du vælge, hvor det giver bedst mening at implementere det – i dette tilfælde vil det formentlig være på en kategoriside, der indeholder herrecykler fra SCO.

Det er vigtigt, at du ikke optimerer efter det samme søgeord flere steder på din hjemmeside eller webshop, da det vil resultere i det, der kaldes for søgeordskannibalisme. Altså, hvor du konkurrerer mod dig selv og dermed reducerer dine chancer for at ranke på søgeordet.

Når du har udarbejdet en liste over de segmenter, dine søgeord hører under, kan du gå i gang med at finde beslægtede søgeord. Hvis du eksempelvis har en cykelhandler, der sælger herrecykler i København, vil det give mening både at optimere din kategoriside efter ‘herrecykler’ og ‘herrecykler københavn’, da disse understøtter hinanden.

Du bør inddele dine søgeord efter:

  • Primære søgeord: Det overordnede søgeord for din underside – eksempelvis ‘herrecykler’.
  • Sekundære søgeord: Søgefraser, der understøtter det overordnede søgeord – eksempelvis ‘herrecykler københavn’.

Når du har gjort det, er du stort set i mål med din søgeordsanalyse. Vær opmærksom på, at fremgangsmåden for at udarbejde din søgeordsanalyse kan variere afhængigt af dit produkt og din virksomhed, da ingen virksomheder er ens.

#5: Udarbejd en contentplan på baggrund af søgeordsanalysen

Du har nu udarbejdet din søgeordsanalyse, og det resterende arbejde består i at implementere dem på din hjemmeside eller webshop. Her er det en god idé at udarbejde en contentplan, så du er sikker på, at du får implementeret alle søgeordene.

Implementeringen kan foregå på mange måder. Du kan enten selv give dig i kaste med at oprette og optimere dine undersider efter de søgeord, du er nået frem til, eller du kan kontakte et tekstbureau, som kan hjælpe dig med at udarbejde indholdet.

Implementeringen af dine søgeord er essentiel, da din succesrate står og falder med, hvorvidt du formår at optimere indholdet korrekt efter søgeordene. Det kan derfor være en god idé at hyre en SEO-tekstforfatter til at tage sig af arbejdet, når du har udarbejdet din søgeordsanalyse.

Har du brug for hjælp til din søgeordsanalyse?

Som afsluttende kommentar er det vigtigt at påpege, at en søgeordsanalyse ikke er noget, der blot skal foretages én gang. I takt med at tiderne skifter, ændres søgeadfærden sig hele tiden – og der kommer nye søgeord til, som kan være relevante for din forretning.

Det er derfor vigtigt, at du løbende arbejder med din søgeordsanalyse, så du er sikker på, at du får mest muligt ud af dit potentiale. Som tommelfingerregel er det en god idé at få udført en søgeordsanalyse en gang om året i forbindelse med din content marketing og SEO-indsats.

Vi håber, at ovenstående trin-for-trin-guide til søgeordsanalyse var tiden værd, og at du kunne bruge de forskellige råd til noget. Hvis du har brug for hjælp eller vejledning, er du altid velkommen til at kontakte os, så forsøger vi at hjælpe dig med at besvare dine spørgsmål.

Du er også altid velkommen til at sende os en besked, hvis du har feedback på vores guide til søgeordsanalyse – enten ved at skrive en kommentar herunder eller sende os en mail via kontaktformularen her på siden.