Hvor mange gange skal søgeordet nævnes i en SEO-tekst?

Det er en kunst at skrive tekster, der bliver fundet i Google. Her får du nogle gode råd til, hvordan du skriver en tekst, der bliver fundet. Men hvor mange gange skal mit søgeord egentlig indgå i min tekst, hvis jeg vil have de bedste forudsætninger for, at den bliver fundet i Google?

Hvad er en SEO-tekst?

Først og fremmest er det en god idé at vide, hvad en SEO-tekst egentlig er. Det er tekster, der er skrevet med henblik på at blive fundet i Google og andre søgemaskiner. Førhen var det muligt at skrive en ligegyldig fyldtekst, hvor søgeordet blev nævnt en masse gange; så havnede du som regel på de gode placeringer i Google. Derfor har SEO-tekster heller ikke det bedste ry, men sådan er det heldigvis ikke længere.

Google og de andre søgemaskiner er blevet væsentligt forbedret, så det er sværere at snyde dem til de gode placeringer. Det betyder, at du ikke længere bare kan fylde din tekst op med ligegyldige floskler og keywords. Denne disciplin kaldes for ‘keyword stuffing’, og den bliver ikke længere praktiseret. Det er dog en (rigtig) god idé at nævne dit primære søgeord et par gange i din tekst, hvis du vil gøre dig forhåbninger om, at Google skal tage godt imod den – men pas på; gør du det for mange gange, bliver det opfattet som om, at du forsøger at manipulere med Googles søgeresultater.

Hvor mange gange skal du søgeordet nævnes?

Da ingen andre end dem, der arbejder for Google, kender de specifikke algoritmer 100 %, er det umuligt at give et definitivt svar på, hvor mange gange dit søgeord skal nævnes. Generelt er der dog nogle huskeregler, som det er en god idé at følge, hvis du vil skabe de bedste forudsætninger for din tekst.
Det første råd, du bør følge, er, at du ikke skal tænke på, hvor mange gange dit søgeord skal nævnes. Fokusér i stedet på at skrive godt indhold, der virker naturligt og som hjælper modtageren. Har du for meget fokus på at skrive en tekst, der indeholder et bestemt søgeord et vist antal gange, kan sætningerne hurtigt komme til at lyde kringlede eller unaturligt. Og det bør du for alt i verden undgå.

Samtidig skal du være opmærksom på, at det ikke længere er almen praksis udelukkende at optimere efter én sætning. Google ser efter semantikken og sammenhængen mellem de forskellige ord, hvorfor de er i stand til at vurdere, hvad din tekst handler om, selvom du kun har nævnt dit primære søgeord én enkelt gang. Det er dog en god idé at nævne det flere gange, men vær opmærksom på at gøre det, hvor det falder naturligt.

Skriv en kommentar